Koninklijke onderscheiding voor Rianne van Aarle

26-April-2018

Vanaf 1977 heeft Rianne van Aarle een aantal jaren blokfluitles gehad maar op 10 jarige leeftijd is zij begonnen op de bugel, wat volgens haar het mooiste instrument is binnen Fanfare Concordia. Ooit begonnen in het opleidingsorkest is zij nu nog actief in het fanfareorkest. Maar door deze 40 jaren heen heeft zij veel voor de vereniging betekend. Zo heeft ze veel leerlingen begeleid en heeft zij binnen de vereniging aan diverse commissies deelgenomen. In de jaren 90 bleek dat voor veel jeugdleden de stap van de muziekschool naar het opleidingsorkest te groot was. In 1996 werd daarom de samenspelgroep opgericht, een groepje beginnende muzikanten die, zoals de naam al zegt, leren samenspelen. Rianne werd hiervan de dirigent, zij had ondertussen diverse cursussen gevolgd, waar onder een cursus orkestbegeleiding in Tilburg en zo kon zij meteen haar kennis in de praktijk brengen en onderhouden. In dit samenspelgroepje komen leerlingen die slechts 1 jaar individueel les hebben gehad en ze ervaren hier voor het eerst samen spelen. Kwaliteit van muziek maken vindt Rianne erg belangrijk. Ze werkt hier hard aan en levert zo elk jaar weer klaargestoomde leerlingen af. Maar naast de educatieve functie is het samenspel ook de eerste echte kennismaking met de fanfare en haar muziek. Hier moet ook de leerling enthousiast worden en blijven over de fanfare om zo zijn/haar muzikale carrière voort te zetten bij de vereniging. Dat enthousiasme weet Rianne altijd weer over te brengen en zij heeft daarom vele jeugdleden behouden voor de fanfare en ze heeft deze leden laten ervaren hoe leuk samen muziek maken is. Naast het dirigeren van haar vaste samenspelgroepje kan de vereniging ook op andere momenten vrijwel altijd een beroep op Rianne doen. Zo valt ze vaak in als dirigent bij het opleidingsorkest BeCOOL. Jaren heeft zij bijvoorbeeld met veel plezier het opleidingsorkest geleid tijdens de Jeugdzittingsavonden in Ploegersland, maar ook bij de ledenwerving kan men altijd een beroep doen op haar en keer op keer weet zij daar kinderen te enthousiasmeren. De fanfare heeft de afgelopen decennia dus veel te danken aan de inzet van Rianne bij het werven, maar vooral ook begeleiden en behouden van jeugdleden voor de fanfare. Maar ook bij het fanfareorkest is zij een waardevaste kracht. Al jaren beheert Rianne de muziekkast. Dat wil zeggen dat zij er keer op keer voor zorgt dat iedereen de juiste partijen van elk muziekwerk krijgt. En na gebruik ook alles weer archiveert! Rianne heeft daarnaast in diverse commissies gezeten, waarbij vooral de PROM-commissies speciaal zijn geweest.  Sinds het begin van 2017 is Rianne van Aarle ook toegetreden tot het bestuur. Het is duidelijk dat Rianne zich blijft inzetten voor Fanfare Concordia Liempde.